Social media marketing

Social media is voor heel veel mensen niet meer weg te denken uit hun dagelijks leven.

Gedurende de dag pakken we heel wat keren onze telefoon erbij om even door onze social media kanalen te scrollen. Jouw doelgroep doet dat waarschijnlijk ook. Er zijn dus heel veel momenten op een dag dat je bij hen binnen kan komen.

Als je Social media op de juiste manier inzet kan je er heel veel mensen bereiken.

Voor welke doelen kan je social media marketing inzetten?

Social media marketing kan je voor veel verschillende doelen inzetten zoals:

  • Verhogen van je merkbekendheid
  • Verkeer naar je website verhogen
  • Stimuleren van je verkoop
  • Band opbouwen met je volgers

Belangrijkste is om altijd in je achterhoofd te houden dat wat je doet op social media aansluit bij je doelgroep. Waardevolle én vermakelijke content die volledig afgestemd is op je doelgroep zal ervoor zorgen dat je doelgroep sneller op die volgen knop zal drukken.

 

 

Social media marketing illustratie

Organische social media marketing

Organische social media is een geweldige manier om je bedrijf te laten groeien en meer klanten aan te trekken. Met de juiste strategie kun je je online aanwezigheid vergroten, je merk opbouwen en een sterke relatie opbouwen met je doelgroep.

Het mooie van organische social media is dat het draait om het creëren van boeiende en waardevolle content die jouw doelgroep aanspreekt en betrekt. Dit kan alles zijn, van inspirerende citaten en visuele content tot interactieve polls en enquêtes.

Door op organische wijze sociale media te gebruiken, kun je een community opbouwen die zich betrokken voelt bij je merk en zich op natuurlijke wijze uitbreidt. Je kunt deze community ook inzetten om feedback te krijgen, nieuwe ideeën te genereren en klanten aan te trekken door middel van mond-tot-mondreclame.

Maar het belangrijkste is dat organische social media jou de kans geeft om je merkidentiteit te versterken en je verhaal te vertellen. Door jouw unieke stem en persoonlijkheid te laten zien, kun je een emotionele band opbouwen met je doelgroep en de loyaliteit van klanten vergroten.

Social media kanalen

Door de jaren heen zijn er steeds meer social media kanalen bijgekomen. Facebook en Instagram zijn nog steeds enorm populair, maar je ziet ook een verschuiving richting TikTok.

Per branche en doelgroep kan het verschillen op welk kanaal ze het meest actief zijn. Het kan dus enorm waardevol zijn dat te gaan onderzoeken.

Waarom meten en analyseren zo belangrijk is.

Als je aan meten en analyseren denkt koppel je dat waarschijnlijk al snel aan zoekmachine optimalisatie (SEO), maar wil je groeien op je socials dan moet je ook daar metingen uitvoeren, de uitkomsten analyseren en je content daarop aanpassen.

Social media kanalen zelf hebben in hun beheeromgeving vaak analyse mogelijkheden. Plan je je posts in middels een planningsprogramma, dan heb je nog meer mogelijkheden.

Waardevolle metingen kunnen zijn de kenmerken van je volgers, het ideale moment van posten, de betrokkenheid van je volgers en het aantal klikken op links.

 

Bekijk ook onze andere diensten…

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

SEO staat voor search engine optimization of gewoon lekker in het Nederlands zoekmachine optimalisatie.

Zoekmachine optimalisatie zorgt voor betere naamsbekendheid, meer conversies en meer verkeer naar je website. Dat is natuurlijk precies wat je wil voor je mooie bedrijf. 

Om dat voor elkaar te krijgen kunnen we o.a. aan de slag gaan met content optimalisatie, technische SEO en linkbuilding.

 

Marketingtermen

Social selling

De term social selling wordt gebruik voor het contact leggen met je doelgroep en het opbouwen van een band met hen. Je kan dit op je zakelijke kanalen gebruiken, maar gebruik hier zeker ook je privé account van LinkedIn voor.

Contentstrategie

In je contentstrategie bepaal je je doelgroep, wat je met ze wil delen en hoe je dat gaat doen.

Benieuwd naar mijn 7 stappen plan? Check m’n blog Contentstrategie.

Retargeting

Door het plaatsen van een stukje code wat een Pixel wordt genoemd kan je informatie verzamelen over je bezoekers. Deze informatie kan je gebruiken voor retargeting.

Retargeting is een hele mooie manier om bij een groep bezoekers in beeld te komen die eerder al interesse hebben getoond in je product of dienst. Doordat jij op het juiste moment weer bij ze in beeld komt, is de kans dat je ze overhaalt om over te gaan tot conversie zoals een aankoop, een formulier in te vullen etc. groter.

Hashtag

Hashtags worden gebruikt om je bereik te vergroten. Mensen kunnen zoeken op hashtags maar deze ook volgen.

Probeer bij je social media posts minimaal 10 hashtags te gebruiken.

CTA - call to action

Een call to action gebruik je meestal aan het einde van een bericht. Hierin roep je iemand op om iets te doen, in actie te komen. Een CTA zorgt voor interactie met je doelgroep. CTA’s gebruik je ook op je website, voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld een contactknop.

De laatste blogberichten