Het nut van een goede contentstrategie

Door Imogen

First things first, wat is content

Content zijn alle afbeeldingen, video’s teksten etc. die  je deelt om je doelgroep te bereiken en te triggeren. Als ondernemer ben je daar al mee bezig maar heb je van te voren ook een doel bepaald? Zit er structuur in? Zijn je doelen meetbaar? Ofwel, heb je een contentstrategie bepaald? Dikke kans dat je antwoord daarop nee is. Nou kan het zijn dat je ondanks dat je daar allemaal nog nooit aan hebt gedacht prima resultaten boekt, maar zouden top resultaten niet nog beter zijn?

7 stappenplan contentstrategie

Contentstrategie

In je contentstrategie bepaal je voor wie je content bedoeld is, waar je het laat zien, bepaal je je doelen en maakt deze meetbaar. Het werken met een contentstrategie bied een aantal hele fijne voordelen:

 

  • Het biedt structuur en houvast.
  • Je niet alleen naar je doelen op de korte termijn kijkt maar ook op de lange termijn.
  • `Je maakt je content doelgericht en meetbaar.

Contentstrategie in 7 stappen

1. Identiteit bepalen

Begin met het bepalen van de identiteit van je bedrijf. Doe dit aan de hand van je USP’s (Unique Selling Points), je missie & visie, kernwaarden en de diensten/ producten die je aanbied.

2. Doelgroep bepalen

Bepaal je doelgroep. Dit zijn de mensen die je wil bereiken, dit is dus een heel belangrijk onderdeel van je strategie. Wil je meer lezen over hoe je je doelgroep kan bepalen, lees dan m’n blog: Je doelgroep bepalen en het belang ervan.

3. Doelen bepalen

Bepaal wat je wil bereiken met je content. Dit zou kunnen zijn het vergroten van de merkbekendheid van je bedrijf, meer website verkeer, meer verkopen. Vergeet niet om als je je doelen hebt bepaald ze SMART te maken. Dit zorgt ervoor dat ze meetbaar worden.

4. Bepalen op welke kanalen je wil gaan werken

Bedenk op welke kanalen je wil gaan werken. Denk hierbij niet alleen aan wat jij zelf leuke kanalen vindt maar onderzoek juist op welke plekken jouw doelgroep te vinden is en ga daar actief aan de slag.

5. Invulling geven aan de content kalender

Je weet nu waar je voor staat, wie je wil bereiken en waar je dat wil doen. Je gaat nu aan de slag met het bedenken van passende content en plant dit in, in een content kalender. Zo breng je structuur en frequentie aan. Door frequent zichtbaar te zijn blijf je goed in beeld bij je doelgroep en het is goed voor je seo.

6. Content maken en inplannen

Je weet wat je wanneer wilt posten, een van de laatste stappen is het daadwerkelijk maken van je content. Probeer hierin vooruit te werken zodat je niet last minute stress hebt. Ga je aan de slag met social media dan zijn er veel programma’s waarin je je content al klaar kan zetten zodat het op het door jouw gewenste moment gepost wordt.

7. Resultaten meten

In stap 3 heb je je doelen SMART gemaakt. Heb je je content enige tijd geleden geplaatst dan is het nu tijd om je resultaten te gaan analyseren en optimaliseren. Dit is een doorlopend proces, blijf hier dus mee bezig om zo tot het gewenste resultaat te komen.

LETS GROW YOUR BUSINESS!