SEO zoekmachine optimalisatie

 

SEO, Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. 

Wat je als bedrijf voor je website wil, is dat als iemand naar een dienst of product op Google zoekt, jouw website als eerste naar boven komt in Google. Mensen klikken nou eenmaal vaak op een van de eerste resultaten in Google. 

Het belang van hoog ranken in Google is dus groot. 

Conversie optimalisatie

Een conversie is een actie die een bezoeker op jouw website uitvoert. Dat kan zijn het invullen van een contactformulier, een aankoop doen, achterlaten van een e-mailadres, afsluiten van een abonnement etc.

Als een bezoeker op je website is geweest zonder een actie uit te hebben gevoerd is dat een verloren kans. Bij conversie optimalisatie wordt geanalyseerd waarom die bezoeker zonder bijvoorbeeld een aankoop te hebben gedaan je website weer heeft verlaten. Dat kunnen technische redenen zijn, maar het kan ook zo zijn dat je je doelgroep niet goed begrijpt. 

Heb je onderzocht wie jouw doelgroep is en waar je doelgroep behoefte aan heeft dan kan je vanuit hun ogen je website gaan beoordelen. Mooi methodes om daarbij te gebruiken zijn de piramide van Eisenberg en de 7 overtuigingsprincipes van Cialdini.

Zoekmachine optimalisatie SEO illustratie

Content optimalisatie

Bij content optimalisatie wordt er gekeken naar de inhoud van de content en hoe deze content gestructureerd is. Je website moet voor zowel je bezoeker als voor Google goed te lezen zijn om hoog in Google te ranken. Daarvoor is waardevolle content van belang.

Naast de inhoud van je content en het visuele stuk ervan moet Google je teksten goed kunnen ‘lezen’. In marketing termen wordt dat crawlen genoemd. Dit houdt in dat Google over al je pagina’s heen gaat om de waarde ervan te bepalen. Kan Google je website niet goed lezen dan zal dat een negatief effect hebben op de ranking in Google.

Iets wat vaak vergeten wordt, maar zo is gedaan én enorme toegevoegde waarde heeft, is de ALT-tekst van je afbeelding in vullen. De ALT-tekst is simpelweg een omschrijving van de afbeelding. Google snapt dan wat er op de afbeelding gebeurd én het verhoogt de gebruiksvriendelijkheid van je website voor mensen met een visuele beperking omdat zij de tekst voor kunnen laten lezen.

Ga je aan de slag met content optimalisatie bepaal dan eerst je content strategie

Technische SEO

Tussen content optimalisatie en technische SEO zit een kleine overlap. Zoals ook bij content optimalisatie beschreven is het belangrijk dat je website goed leesbaar is voor Google, maar er zijn nog veel meer punten om mee aan de slag te gaan zoals:

  • Snelheid van je website
  • Gebruikerservaring op een mobiele telefoon
  • Redirections
  • Sitemap
  • Formaat van de afbeeldingen
  • Meta omschrijving

 

Al deze punten hebben invloed op de waarde van je website. Heb jij een prachtige website wanneer iemand die opent op een laptop, maar staat alles door elkaar wanneer diezelfde website op een mobiele telefoon wordt geopend dan zal dat een negatief effect hebben op de ranking van je website door Google.

Bij technische SEO zal bij Hashtag GROW altijd samengewerkt worden met de websitebouwer.

Testen, meten en analyseren

Een gevleugelde uitspraak in online marketing is “meten is weten”. Dat is niet voor niks. Om te weten of dat wat je doet ook daadwerkelijk z’n vruchten afwerpt moet je gaan analyseren. Daar heb je allemaal hele mooie programma’s voor zoals Google Analytics, Google Search Console, Hotjar, SeRanking en nog veel meer.

Deze programma’s geven je inzicht in het gedrag van de bezoekers op je website. Door de juiste data te verzamelen kan je aan de hand daarvan verbeteringen aanbrengen en zo door blijven optimaliseren.

 

Bekijk ook onze andere diensten…

Social media marketing

Social media is voor heel veel mensen niet meer weg te denken uit hun dagelijks leven.

Gedurende de dag pakken we heel wat keren onze telefoon erbij om even door onze social media kanalen te scrollen. Jouw doelgroep doet dat waarschijnlijk ook. Er zijn dus heel veel momenten op een dag dat je bij hen binnen kan komen.

Als je social media op de juiste manier inzet kan je er heel veel mensen bereiken.

Marketingtermen

Content

Content zijn alle teksten, afbeeldingen en video’s die op je website, socials etc. staan. Deze moet je afstemmen op je doelgroep. Hoe aantrekkelijker en relevanter je doelgroep de content op je vindt, hoe meer bezoekers je zult trekken.

Conversie

Een conversie is een actie die een bezoeker op jouw website uitvoert. Dat kan het invullen van een contactformulier zijn, een aankoop doen, achterlaten van een e-mailadres etc.

Meta omschrijving

In de Meta omschrijving staat wat er op een specifieke pagina te vinden is. Deze korting omschrijving zie je ook terug in de zoekresultaten van Google.

ALT-tekst

ALT-tekst is een omschrijving die je aan een afbeelding op je website mee geeft. Door die omschrijving weet Google waar de afbeelding over gaat. Daarnaast verhoog je de gebruiksvriendelijkheid van je website voor mensen met een visuele beperking omdat zij de tekst voor kunnen laten lezen.

Zoekwoordenonderzoek

Bij een zoekwoorden onderzoek doe je onderzoek naar welke woorden jouw doelgroep gebruikt om online te zoeken naar een dienst, product of informatie. Door deze woorden in je content te gebruiken verhoog je de kans dat ze op jouw website terecht komen.

De laatste blogberichten