Je doelgroep bepalen en het belang ervan

Door Imogen

Doelgroep

Over het algemeen start je bij alle onderdelen van online marketing met hetzelfde proces, het bepalen van je doelgroep, doelen en KPI’s. Maar hoe bepaal je nou eigenlijk je doelgroep en wat is het belang ervan? 

Als ik vraag wat is een doelgroep weet je daar waarschijnlijk wel het antwoord op. Misschien dat je nu dan ook wel denkt: waarom blogt ze hierover? Omdat de term simpel is maar er veel stappen bij komen kijken om je doelgroep, de groep mensen die je wil bereiken, te kunnen begrijpen. 

Waarom je altijd moet beginnen met het bepalen van je doelgroep

Als je content maakt, een advertentie plaatst etc. wil je dat het bij de juiste mensen terecht komt én dat de mensen die het zien zich aangesproken voelen. Je wil ze raken met wat je te vertellen hebt. Dat lukt alleen als je van tevoren je doelgroep begrijpt. 

Per bedrijf verschilt het hoeveel doelgroepen je hebt. Bied jij verschillende diensten aan of verkoop jij diverse producten dan kan het zijn dat je meerdere versies van je content en advertenties moet maken om zo alle doelgroepen op de bij hun passende manier aan te spreken.

Hoe je je doelgroep kan bepalen

Om je doelgroep te bepalen en te begrijpen zijn er verschillende stappen die je kan doorlopen. Daarna heb je een mooi document wat je als leidraad voor je online marketing kan gaan gebruiken.

1. Uitvoeren van een klantenanalyse

illustratie klantenanalyse

Ga is in gesprek met jouw potentiële klant. Door met ze in gesprek te gaan kan je hele belangrijke informatie naar boven halen. Bereid het gesprek voor zodat je al weet welke vragen je wil stellen. 

Om te voorkomen dat je meer bezig bent met het maken van aantekenen kan je het gesprek het beste opnemen en deze later uitwerken. Vraag wel altijd eerst toestemming om het gesprek op te nemen. 

Vragen die je zou kunnen stellen:

  • Waar heb je behoefte aan?
  • Wat mis je in de markt?
  • Als je online naar mijn dienst/product zou zoeken, hoe zou je dat dan doen?
  • Welke zoekwoorden zou je op Google gebruiken als je opzoek bent naar mijn dienst/product?
  • Op welke social media kanalen ben je actief?
  • Waar zou je op afhaken?
  • Wat zou je over de streep trekken om over te gaan tot conversie?

2. Segmenteren

illustratie segmenteren

Om een nog meer te specificeren ga je je doelgroep opsplitsen, dit noem je segmenteren. Denk hierbij aan:

  • Locatie
  • Taal
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Interesses
  • Problemen

3. STDC-formule

illustratie klantreis

We weten nu wie onze doelgroep is maar waar heeft je doelgroep behoefte aan? Óók dat is een hele belangrijke vraag om goed uit te werken. De STDC-formule kan je daarbij helpen. 

De STDC-formule is een door Google ontwikkeld marketingmodel. Deze formule helpt je om de hele klantenreis van je doelgroep inzichtelijk te maken. In iedere fase heeft je doelgroep behoefte aan wat anders. Als je dat helder hebt kun je je content daarop afstemmen. 

STDC, 4 letters die elk voor een andere fase staan.

SEE
In deze fase is de potentiële klant zich er nog niet van bewust dat het jouw dienst/product nodig heeft. Aan jou om Top of mind awareness te creëren.

THINK
De potentiële klant is zich aan het oriënteren. In deze fase wil je bij je doelgroep in beeld komen en ze nieuwsgierig maken naar wat jij aan te bieden hebt. 

DO
De potentiële klant gaat over tot actie. Pak je kans om van die potentiële klant een klant te maken. Ga aan de slag met retargeting en zorg ervoor dat je product of dienst aantrekkelijk is en je vertrouwen uitstraalt. 

CARE
Jeeej! De potentiële klant is nu een klant. In deze fase zorg je ervoor dat het contact met de klant warm blijft. Doe je dat op een fijne manier dan is de kans groter dat deze klant weer een aankoop bij jou zal doen. 

4. Persona’s uitschrijven

illustratie persona's

Je hebt nu je doelgroep duidelijk in beeld, de volgende stap is het uitschrijven van persona’s. Door er ‘echte’ mensen van te maken gaat je doelgroep meer leven waardoor je je nog beter in zal kunnen leven. Werk altijd minimaal 3 persona’s uit. 

Verwerk in de omschrijving van je persona tenminste onderstaande punten:

  • Demografische gegevens. Hierbij kan je gebruik maken van je eerder gemaakte segmentaties.
  • Bedenk een passende naam zodat de persoon gaat leven.
  • Omschrijf waar je persona naar opzoek is en waar je persona tegenaan loopt in de zoektocht daarnaartoe.
  • Bepaal in welke fase van de STDC-formule je persona zich bevindt.  

Klaar?

Heb je alle stappen doorlopen dan maak je daar zoals ik eerder schreef een mooi overzicht van. Bij alle content, advertenties etc. hou je altijd de doelgroep in je achterhoofd. Wedden dat jij je doelgroep nu beter weet te bereiken?

Wil je trouwens nog meer lezen over de STDC-formule, check dan even de blog: De STDC-formule, de hele klantreis inzichtelijk.

LETS GROW YOUR BUSINESS!