De STDC-formule

Door Imogen

Wat is de STDC-formule

De STDC-formule is een marketingmodel ontwikkeld door Google. De afkorting STDC staat voor See, Think, Do, Care. Door de 4 fases te doorlopen krijg je de gehele klantreis van je doelgroep inzichtelijk. 

Als we met online marketing aan de slag gaan zijn we geneigd om in te spelen op de DO- fase. Dit is de fase waarin de bezoeker over gaat tot actie zoals het doen van een aankoop. Uiteraard is dit een hele belangrijke fase maar de aanloop en het contact na het doen van bijvoorbeeld die aankoop is óók heel belangrijk. Door de STDC-formule in te zetten leg je de focus niet alleen op de DO-fase maar op alle fases uit de klantreis.

illustratie oog voor bij SEE fase STDC

See

De potentiële klant is zich er nog niet van bewust dat ze jouw diensten of producten nodig heeft. 

In deze fase ga je inspelen op de nieuwsgierigheid van je doelgroep. Je wil top of mind awareness creëren. Dit is een marketingstrategie waarbij je aan de slag gaat met je naamsbekendheid. Als mensen jouw dienst of product nodig hebben wil je dat ze als eerst aan jou denken. Om dit te bereiken kan je bijvoorbeeld branding campagnes opzetten en aan de slag gaan met social advertising.

 

illustratie voor bij THINK fase STDC

Think

Dit is de fase waarin de potentiële klant zich aan het oriënteren is. De klant weet wat hij wil en gaat op onderzoek uit. Aan jou om je doelgroep te triggeren en over te halen om voor jou te kiezen. In deze fase is het bijvoorbeeld waardevol goede reviews te hebben. Als andere tevreden zijn over jouw diensten of producten zullen ze eerder voor jou kiezen. Kijk maar is naar jezelf. Als je een vakantie uitzoekt, dan kijk jij voor je boekt toch ook eerst naar de ervaringen van je voorgangers? 

llustratie iets aanklikken voor bij DO fase STDC

Do

Dit is de fase waarin je de potentiële klant over gaat halen om de actie uit te voeren die jij voor ogen hebt. Deze fase leent zich dus mooi voor retargeting. 

Voorbeeldje: Tijdens de Think fase is de potentiële klant op jouw website geweest, heeft een aantal producten in het winkelmandje gelegd maar heeft de aankoop uiteindelijk niet doorgezet.

De bezoeker had duidelijk een intentie om iets te kopen maar is om de een of andere reden toch afgehaakt. Deze groep bezoekers kan je in een doelgroep laten plaatsen in Google Analytics. Voor jou is dit een hele belangrijke groep mensen, misschien hebben ze alleen nog maar een klein zetje nodig om die aankoop toch wel te doen. Door nu een advertentiecampagne op te stellen specifiek gericht op deze groep mensen bestaat de kans dat ze terugkomen en die bestelling wel plaatsen. 

llustratie hand met hart voor bij CARE fase STDC

Care

De potentiële klant is nu daadwerkelijk een klant. In deze fase zorg je ervoor dat het contact met de klant warm blijft. Doe je dat op een fijne manier dan is de kans groter dat deze klant weer een aankoop bij jou zal doen. Een mooie manier hiervoor is e-mail marketing. Door e-mails te sturen die bijvoorbeeld informatief zijn of een leuke actie bevatten houd je je klant aangehaakt.

Heb je een duidelijk beeld van je doelgroep?

Wanneer je met de STDC-formule aan de slag gaat is het belangrijk om eerst een duidelijk beeld van je doelgroep te hebben. Iedere ondernemer weet wel kort te omschrijven wat zijn doelgroep is maar heb je heb daar ook al weleens de verdieping in opgezocht? Is je antwoord nee, dan kan ik alleen maar aanraden om dat te gaan doen. 

Als je content maakt, een advertentie plaatst etc. wil je dat het bij de juiste mensen terecht komt én dat de mensen die het zien zich aangesproken voelen. Je wil ze raken met wat je te vertellen hebt. Hoe beter jij je doelgroep begrijp, hoe makkelijker dat gaat. 

Dus lets go!! Lees m’n blog: Je doelgroep bepalen en het belang ervan. Bepaal per fase van de STDC-formule waar je doelgroep behoefte aan heeft en stel daar je content op af.

LETS GROW YOUR BUSINESS!