Eisenberg en Cialdini

Door Imogen

Conversie optimalisatie

Een conversie is een actie die een bezoeker op je website uitvoert. Dat kan zijn het invullen van een contactformulier, een aankoop doen, achterlaten van een e-mailadres etc. 

Als een bezoeker op je website is geweest zonder een actie uit te hebben gevoerd is dat een verloren kans. Bij conversie optimalisatie wordt geanalyseerd waarom die bezoeker zonder bijvoorbeeld het contactformulier in te hebben gevuld je website weer heeft verlaten.

Wat kan je veranderen aan je website om die bezoeker wél te verleiden om dat formulier in te vullen. Twee methodes die je daarbij kan gebruiken die elkaar mooi aanvullen zijn de Piramide van Eisenberg en de 7 overtuigingsprincipes van Cialdini. 

 

De Piramide van Eisenberg

Voor het analyseren van je website ten behoeve van conversie optimalisatie wordt vaak de Piramide van Eisenberg gebruikt. Door je website aan de hand van deze fases te doorlopen krijg je een een helder beeld van waar jouw bezoeker op af zou kunnen haken op je website. Je begint altijd onderaan de piramide. 

    Piramide van Eisenberg

    Functional

    Je begint met het controleren of je website goed werkt. Is de laadsnelheid goed, krijg je nergens foutmeldingen, werken alle knoppen naar behoren etc.

    Accessible

    In deze fase bekijk je of de website toegankelijk is. Zijn je teksten goed leesbaar, werkt de website op mobiel net zo goed als op je desktop, hebben je afbeeldingen een ALT-tekst zodat mensen met een visuele beperking ook weten wat er staat afgebeeld.

    Usable

    Is je website gebruiksvriendelijk? Is het voor de bezoeker makkelijk om over je website te navigeren, is het duidelijk waar ze wat kunnen vinden. Het is belangrijk dat je website voor de bezoeker duidelijk en voorspelbaar is. 

    Intuitive

    Hoe je je diensten en producten aanbiedt moet aansluiten bij de behoeftes van je bezoeker. Zodra de bezoeker op je website komt moet deze zich aangesproken voelen. 

    Persuasive

    In deze fase ga je na of je website aantrekkelijk genoeg is voor de bezoeker om een conversie te doen. Hier komt Cialdini om de hoek kijken. 

    7 overtuigingsprincipes van Cialdini

    De laatste stap van de piramide van Eisenberg, persuasive, kan je analyseren aan de hand van de 7 overtuigingsprincipes van Cialdini. Deze 7 principes helpen je bij het verleiden van je doelgroep

    1. Wederkeringheid

    In online marketing staat dit voor geven en nemen. Jij geeft iets waardoor mensen het gevoel krijgen jou daar iets voor terug te willen geven. Mooi voorbeeld daarvan is een leadmagneet. Jij geeft je bezoeker bijvoorbeeld een kortingscode en in ruil daarvoor krijg jij van je bezoeker een e-mailadres. 

    2. Commitment en consistentie

    Als mensen eenmaal een commitment aan zijn gegaan laten ze niet graag meer los.  Heeft iemand al een kleine stap in een proces gezet dan zijn ze eerder geneigd om de vervolgstappen ook te nemen. Het moet voor de bezoeker dus aantrekkelijk zijn om de eerste stap van je conversie te zetten. 

    3. Sociale bewijskracht 

    Zelf heb je het waarschijnlijk ook al heel vaak gedaan, voor je iets aanschaft beoordelingen en ervaringen opzoeken. Mensen laten zich makkelijk beïnvloeden door de mening van een ander. Heeft jouw dienst of product goede beoordelingen dan zal men sneller overgaan tot aankoop dan wanneer deze slecht zijn of überhaupt niet vindbaar zijn.

    4. Sympathie

    Als je mag kiezen, iemand die je onvriendelijk benaderd of vriendelijk? Dan is de keus makkelijk gemaakt toch? Je gaat voor degene die je vriendelijk benaderd. Zo werkt het online ook. Als mensen voelen dat je sympathiek en oprecht bent gunnen ze je meer en zullen ze eerder bij jou overgaan tot bijvoorbeeld een aankoop dan bij de concurrentie waar ze dat welkome gevoel niet krijgen.

    5. Autoriteit 

    Heb jij veel kennis en weet je dat goed én geloofwaardig over te brengen dan zullen mensen sneller bij jou een dienst of product afnemen dan bij iemand waarbij ze over de kennis en kunde van die persoon twijfelen. Belangrijk is wel dat je je autoriteit in wat je aanbiedt ook waarmaakt. Doe je dat niet, dan zal waarschijnlijk je sociale bewijskracht afnemen. 

    6. Schaarste

    Mensen vallen niet graag net buiten de boot dus als ze voelen dat dat kan gebeuren zullen ze sneller overgaan tot actie. Voorbeeld hiervan is als iets bijna uitverkocht is of wanneer iets alleen een bepaalde tijd beschikbaar is

    7. Eenheid

    Unity ofwel Eenheid is later toegevoegd door Cialdini en gaat over het verbonden voelen met elkaar. Herkenning vinden en ergens bij horen. Wij mensen zijn daar gevoelig voor. Zorg voor een warme relatie met je doelgroep en geef ze het gevoel ergens bij te horen.

    Wil je hier meer over lezen dan is het boek Invloed van Cialdini een enorme aanrader. 

    Onbevooroordeeld

    Heb je er moeite mee om zonder vooroordeel naar je website te kijken, laat iemand anders dit dan doen. Het kan enorm waardevol zijn om een aantal vragen aan verschillende mensen te stellen zodat je een goed beeld krijgt van hoe mensen je website ervaren. 

    LETS GROW YOUR BUSINESS!