Bedanktpagina meetbaar maken in Google Analytics 4

Door Imogen

Meetlint

Bedankt!

Bedankt voor je aankoop.
Bedankt voor je offerteaanvraag.
Bedankt voor je inschrijving.

Op het moment dat een transactie, een offerteaanvraag etc. is afgerond komt je klant (als het goed is) op een bedanktpagina terecht. De naam verraad het al, op deze pagina wordt de klant bedankt voor het doen van bijvoorbeeld een aankoop. Door de bedanktpagina meetbaar te maken in Google Analytics 4 weet je precies hoe vaak er een aankoop is gedaan, een offerteaanvraag is ingediend etc.

Hoe je de bedanktpagina meetbaar maakt, leg ik je in 7 stappen uit.

Side note: heb je nog geen bedanktpagina, maak deze dan eerst aan.


Open je Google Analytics 4 account.

Klik rechts op Configureren of Beheer.
(Analytics heeft onlangs de knoppen die on Configureren stonden verplaats naar Beheer. Omdat dit gefaseerd lijkt te gaan benoem ik beide opties. De volgende stappen blijven in beide opties gewoon hetzelfde.)
Google Analytics 4
Klik op Gebeurtenissen en daarna op Gebeurtenis maken.
Google Analytics 4, gebeurtenissen
Klik op Maken.
Google Analytics 4, gebeurtenissen maken
· Geef je gebeurtenis een naam zoals bedanktpagina_verkoop. Kopieer deze naam alvast.
· Vul bij Parameter page_location in.
· Vul bij Operator begint met in.
· Vul bij Waarde de volledige URL van de bedanktpagina in. (Voorbeeld: https://naamwebsite.nl/winkelwagen/bedankt).
· Klik op Maken.
Google Analytics 4, gebeurtenis aanmaken.
Klik op Conversies en daarna op Nieuwe conversies.
Google Analytics 4, conversies
Vul exact dezelfde naam in als die je aan je gebeurtenis hebt gegeven in stap 4. Als je daar de naam hebt gekopieerd kan je hem nu gewoon plakken. Klik daarna op opslaan.
Google Analytics 4, conversies

En dat was het. 🥳

Schrik niet als je je aangemaakte conversie niet meteen terug ziet. Daar kan een dag overheen gaan.